Yangiliklar

Stress nima.

Anksiyete - bu koʻpincha sodir

boʻlmaydigan kelajakdagi muammolar haqida oʻylashda tashvish.

D.Lokk

 

Stress - har bir kishi kamida bir marta tashvish hissini boshdan kechirgan. Bu noaniqlik holatida yuzaga keladi va keskinlik, tashvish va oldindan oʻylash hissi bilan birga keladi. Faqat inson oʻz-oʻzini anglash bilan taʼminlangan mavjudot sifatida tashvishlanishi mumkin. Garchi tashvish salbiy hissiy holat boʻlsa-da, baʼzida odamni safarbar qiladigan tashvishdir. Bu soʻzning yana bir maʼnosi borligi ajablanarli emas - jangga chaqiruv. Inson tanasi bu chaqiruvga adrenalinni qonga kiritish orqali javob beradi. Uning taʼsiri ostida yurak qisqarishi kuchi oshadi, qon bosimi oshadi, nafas olish chuqurlashadi.

U tanqidiy vaziyatda boʻlgan odamga yordam berish uchun moʻljallangan - teng dushman bilan jang qilish yoki kuchliroqdan qochish. Stress holatida odamning imkoniyatlari oshadi - buqadan qochgan erkak oʻn ikki metrli xandaqdan sakrab oʻtadi, ayol bolalari ostidagi mashinani koʻtaradi. Keng tarqalgan stress atamasi stress doktrinasi muallifi, kanadalik psixolog Xans Sele tomonidan 1936 - yilda kiritilgan. U stressning ikki turini tasvirlab berdi - yeustress - konstruktiv, safarbar qiluvchi stress va qaygʻu - kasalliklarga olib keladigan halokatli, surunkali stress. Har qanday shaxslararo mojaroni stress deb hisoblash mumkin va bu faqat uning ishtirokchilariga bogʻliq boʻlib, u konstruktiv yoki halokatli boʻladi.

 

1-topshiriq.

Jadvalning oʻng qismiga mojaroni qoʻzgʻatadigan xarakter fazilatlarini, oʻng tomonida esa nizolarning oldini oladigan xarakter fazilatlarini yozing. Sizda borlarini taʼkidlang.

 

 

MOJARONI NIMA QOʻZGʻATADI

MOJAROGA NIMA TOʻSQINLIK QILADI

  •  Asabiylashish
  •  Taʼsirchanligi
  • Shubha
  • Sabrsizlik
  • Kechirish qobiliyati
  • Ishonchlilik
  • Kamtarlik
  • Sabr

Stressga reaksiya, shuningdek, tashvish insonning temperamenti, shaxsiy fazilatlari, oʻzini oʻzi qadrlashi, daʼvo darajasi, farovonligi bilan bogʻliq. Keyingi vazifa sizning tashvish darajangizni aniqlashga yordam beradi.

 

2-topshiriq.

Agar bayonot sizga tegishli boʻlsa, uning yoniga “+” qoʻying, agar boʻlmasa – “_”.

1. Qattiq mehnatdan keyin bosh ogʻrigʻim bor.

2. Muhim darslardan oldin menda bezovta qiluvchi tushlar bor.

3. Maktabda oʻzimni noqulay his qilyapman.

4. Oʻqituvchining tushuntirishiga eʼtibor qaratish men uchun qiyin.

5. Agar oʻqituvchi dars mavzusidan chetga chiqsa, u meni yengadi.

6. Men boʻlayotgan test yoki imtihondan xavotirdaman.

7. Baʼzida menimcha, men bu mavzu haqida deyarli hech narsa bilmayman.

8. Agar biror narsa men uchun ishlamasa, men taslim boʻlaman.

9. Men ko‘pincha dars qilishga ulgurmeyman.

10. Men tanqidiy fikrlarga ogʻriqli munosabatda boʻlaman.

11. Kutilmagan savol meni chalkashtirib yuboradi.

12. Men uchun biron bir vazifa yoki mavzuga diqqatni jamlash qiyin.

13. Mavzuni yaxshi bilsam ham javob berishdan qoʻrqaman.

14. Baʼzan menga barcha oʻquv materiallarini oʻzlashtira olmaydigandek tuyuladi.

15. Menga doskadagi ogʻzaki javoblardan koʻra yozma javoblar yoqadi.

16. Men mumkin boʻlgan muvaffaqiyatsizliklardan xavotirdaman.

17. Xavotir olsam, qizarib, duduqlanaman.

18. Men tez-tez doʻstlarim bilan mayda-chuyda narsalar uchun janjallashaman va keyin pushaymon boʻlaman.

19. Sinfdagi psixologik muhit mening ahvolimga taʼsir qiladi.

20. Doʻstlar bilan janjal yoki janjaldan soʻng, men uzoq vaqt tinchlana olmayman.

 

Ijobiy javoblar sonini hisoblang:

0-6-xavotirning past darajasi;

7-13-tashvishning oʻrtacha darajasi;

14-20-yuqori darajadagi tashvish.

Ijobiy javoblaringiz qanchalik kam boʻlsa, voqealarga shunchalik xotirjam munosabatda boʻlasiz. Siz odamlar bilan boʻlgan munosabatlaringiz va maktabdagi yutuqlaringiz haqida juda tashvishlanmaysiz. Buning uchun bir nechta tushuntirishlar boʻlishi mumkin.

Ehtimol, hayotingizda hamma narsa shunchalik yaxshi ketayotgandirki, bu savollar sizni xatto bezovta qilmaydi.

Ikkinchi variant-tabiat sizni taqdirning chaqishi va zarbalarini xotirjam idrok yetishga imkon beradigan temperament bilan taqdirladi. Sizga hasad qilish mumkin. Asosiysi, sizning hissiy zirhingiz odamlar bilan muloqot qilishingizga toʻsqinlik qilmaydi.

Hayvonot bogʻida eʼlon: tuyaqushlarni qoʻrqitmang - zamin beton!

Agar siz savollarning yarmidan koʻpiga “ha” deb javob bergan boʻlsangiz, ehtimol sizga juda koʻp asabiy taranglik evaziga yaxshi tadqiqot beriladi. Kundalik rejimga eʼtibor bering, sport bilan shugʻullaning, odatlaringizni qayta koʻrib chiqing. Hozir siz uchun eng muhimi nima ekanligini aniqlang va bir muncha vaqt kichik masalalarni hal qiling. Oʻzingizni boshqalar bilan solishtirmang! Ehtimol, sizda boshqa odamlarga qaraganda nozik va sezgir asab tizimi mavjud. Ishingizni rejalashtirishda buni yodda tuting. Yaqinlaringizni vaqtincha sizni tushunadigan bir nechta yaqin odamlar bilan cheklang.

 

3-topshiriq. Maktabdagi vaziyatlarni baholash.

 

Ushbu vaziyatlarni ularga qanchalik gʻamxoʻrlik qilayotganingizga qarab ballarda baholang: 0 - parvo qilmaydi, 1 - koʻp parvo qilmaydi, 2 - tashvish, 3 - juda xavotirda, balni shakldagi tegishli raqam yoniga qoʻyish.

1. Javob doskada.

2. Direktor bilan suhbat.

3. Oʻqituvchi kimdan soʻrashni hal qiladi.

4. Sizni tanqid qilishadi, biror narsa uchun haqorat qilishadi.

5. Sinov, test yoki imtihonni yakunlash.

6. Oʻqituvchi nazorat ishi uchun baholar haqida hisobot beradi.

7. Ota - ona - oʻqituvchi uchrashuvidan ota - onalarni kutish.

8. Muhim qaror qabul qilish.

9. Musobaqalarda, tanlovlarda ishtirok yetish.

10. Oʻqituvchidan kutilmagan savol.

10 ballgacha - tashvishning past darajasi.

11-20 ball - tashvishning oʻrtacha darajasi.

21-30 ball - yuqori darajadagi tashvish.

Xavotirlar orasida masʼuliyatli odamlar koʻp. Ammo ular muhim voqealardan oldin eng koʻp azob chekadiganlardir. Baʼzi talabalar imtihon oldidan uyqu va ishtahani yoʻqotadilar. Ular yurak faolligini, puls tezligini oshirdi. Xavotiri yuqori boʻlgan odamlar boʻlajak voqealar haqida asossiz tashvishlanadilar. Ularga yomon narsa yuz berishi aniqdek tuyuladi. Hayajon va noaniqlik ularning muvaffaqiyatga erishishiga toʻsqinlik qiladi. Xavotiri yuqori boʻlgan odamlar uchun ruhiy holatini boshqarishni oʻrganish foydalidir.

Ajablanarlisi shundaki, ekstremal vaziyatlarda xavotiri past odamlar ham eng yaxshi koʻrinishga ega emaslar. Juda xotirjam va oʻziga ishongan, ular tayyor boʻlmagan, boʻshashgan boʻlib chiqadi. Ular odatda yutuqlar uchun past motivatsiyaga ega. Shuningdek, ular hamma uchun stress boʻlgan imtihon yoki musobaqa vaziyatlarida qodir boʻlgan hamma narsani koʻrsatish uchun ruhiy holatini qanday boshqarishni oʻrganishlari kerak.

Hayotga ijobiy munosabat (optimizm, faollik va oʻziga ishonch) - bu gʻolibni, “omadli” ni magʻlubdan ajratib turadigan narsa. Shu bilan birga, muvaffaqiyat va omad, albatta, bunday ijobiy munosabatga hissa qoʻshadi, lekin u ham sharoit yaratadi, omad va muvaffaqiyatni “oʻziga jalb qiladi”. Bunday ijobiy munosabatni taqdirning sovgʻalarini, osmondan atirgullarni va hatto tikanlarsiz oʻylamasdan kutish bilan aralashtirib yubormaslik juda muhimdir. Bunday ijobiy munosabatning asosi oʻziga ishonish, oʻz imkoniyatlarini his qilishdir.

 

Pessimist har qanday imkoniyatda qiyinchiliklarni koʻradi;

Optimist har qanday qiyinchilikda imkoniyatlarni koʻradi. / V. Cherchill/

 

Optimist oʻz atrofida  muhitini yaratadi. U oʻzining qadr-qimmatini va ahamiyatini his qiladi. U oʻziga ishonadi, lekin boshqalardan yordam soʻrashga qodir. Bunday odam ishonch va umidni ilhomlantiradi. U hissiyotlarini tinglaydi. U qaror qabul qilishga va ular uchun javobgar boʻlishga qodir. Agar siz doimo quyidagi qoidalarga amal qilsangiz, optimist boʻlishingiz mumkin:

*  oʻzingizga kuchli va zaif tomonlaringizni tan oling.

*  hech qachon oʻzingiz haqingizda yomon gapirmang.

* oʻzingizga dam olishga, fikrlaringizni tinglashga, oʻzingiz yoqtirgan narsani qilishga ruxsat bering.

*  doʻstlaringiz va oilangiz ham oʻzlarini ishonchsiz his qilishadi. ularga yordam bering!

* ushbu maqsadlar yoʻlidagi har bir muvaffaqiyatingizdan hursand boʻling, oʻzingizni maqtang.

         * esda tutingki, siz ota-onangizning umidlarining timsolisiz.

;