Yangiliklar

Inklyuziv sinflarda alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan oʻquvchilar bilan dars oʻtish usullari

 

 

2024-yil 23-fevral kuni O‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish va psixologik-pedagogik respublika tashxis markazi tomonidan maktabgacha va maktab ta'limi tizimida faoliyat yuritayotgan pedagoglar uchun o‘quv-seminar tashkil etildi. Seminarda Sh.Ahmedova «Inklyuziv sinflarda alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan oʻquvchilar bilan dars oʻtish usullari” mavzusida ma’ruza qildi.

Ma’ruzada inklyuziv taʼlim turli xil oʻziga xos xususiyatlarga ega boʻlgan bolalarni taʼlim jarayoniga jalb qilish, taʼlim muassasalarida tegishli shart-sharoitlar yaratish, korreksion(tuzatish) va rivojlantirish ishlari, darsda nogiron bolalar faoliyatini tashkil etishda uslubiy metodlari, inklyuziv sinfdagi dars sxemasi, faol qitish usullaridan foydalanishning dolzarbligi kabi masalalarga alohida to‘xtalib o‘tildi.

Maʻruzada alohida taʼlim ehtiyojli bolalar bilan ishlashda ularning psixologik xususiyatlarini hisobga olish kerakligi va bunda alohida urgʻu berish kerak boʻlgan vaziyatlar quyidagilar aytib oʻtildi:
        1.qiyotganda bolaga darslikni ochishga, kerakli sahifani topishga, qayerda qishimizni koʻrsatishga, qiyotganda, qayerni qiyotganimizni krsatishga yordam berish kerak (bolalar diqqatini ushlab turolmaydi).
           Bunday lahzalar har qanday sinfda sodir boʻladi, lekin bu holda bola mumkin,   lekin baʼzi sabablarga kra darsga ergashishni istamaydi va tanbehga loyiqdir. Inklyuziv sinfda bolalar darsni kuzatib bora olmaydilar, shuning uchun ularga yordam kerak.
         2.Dars davomida siz topshiriqlarni bajarish vaqtini qisqartirishingiz   kerak (agar bu matn uchun savollar blsa, unda siz 3, 4 savolni muhokama qilishingiz mumkin, matnni tliq qimagaslik ham tavsiya etiladi, chunki bolalar. tez  charchashadi).
         3. Savollarga javob berishda quvchiga ylash uchun biroz kproq vaqt berish kerak (bolalar reaksiyasi sekin blishi mumkin).
         4. Yozma ish, testlar kproq vaqtni oladi, bunda qituvchining yordami kerak.

 

Darsda nogiron bolalar faoliyatini tashkil etishda uslubiy metodlar etib quyidagilar aytib o‘tildi:

* oʻquv materialining oqilona dozasi;

* vazifa bosqichlarini ketma-ket bajarish;

* oʻtgan materialni takrorlash;

* talabalarga topshiriqni bajarish boʻyicha koʻrsatmalarni takrorlash;

* topshiriqni bajarish uchun qoʻshimcha vaqt ajratish;

* diktantlarni individual rejimda bajarish;

* topshiriqni tushuntirish paytida talabaga yaqin boʻlish;

* bolaning hissiy tajribasiga maksimal darajada ishonish;

* bolaning yanada rivojlangan qobiliyatlariga tayanish;

* faoliyat turlarining oʻzgarishi, ish va dam olishning oʻzgarishi.

 

Inklyuziv sinfdagi dars sxemasi

* yangi materialni bosqichma-bosqich tushuntirish;

* vazifalarni dozalangan bajarish;

* talaba tomonidan topshiriqni bajarish boʻyicha koʻrsatmalarni takrorlash;

* audio, vizual oʻquv vositalari bilan taʼminlash;

* taʼlim yutuqlari darajasini maxsus baholash tizimi.

* maxsus baholash, birinchi navbatda, bolaning muvaffaqiyati va uning saʼy-     harakatlariga qarab individual baholash shkalasini oʻz ichiga oladi.

 

Bolani toʻgʻri baholash uchun quyidagi jihatlarni hisobga olish takliflari berildi:

    1. Bolaning yomonligini emas, yaxshi xulq-atvorini ragʻbatlashga harakat qilish.
    2. Intizomning juda jiddiy blmagan buzilishlariga eʼtibor bermaslik.
    3. Bolaning xatti-harakati dori bilan boliq blishi mumkinligiga tayyor blish.
    4. Qandaydir "biror bir maxsus" soʻzni ylab toping, uni talaffuz       qilgandan sng,       bola toʻgʻri harakat qilmayotganini tushunadi.
    5.Maqsadga erishish uchun oraliq baholashdan foydalanish.
    6. Oʻquvchiingizga yaxshi baho olish uchun ishni qayta yozishga ruxsat berish (kelajakda qayta ishlangan ish uchun bahoni hisobga olish).
    7.Bolaning oʻsishi va rivojlanishini baholashda: (zachet-nezachet) muvoffaqiyatli-muvofaqiyatsiz baholash tizimidan foydalanish.

 
             Xulosa qilib quyidagi nazorat va o‘quv vazifalari tavsiya etildi:
        1. Bolalarni rivojlanish darajasidan qatʼiy nazar rgatish.
        2. Bolaning ijtimoiy moslashuvini osonlashtirish.
        3. Imkoniyati cheklangan bolalar blgan sinflarda anʼanaviy ish usullari va shakllaridan foydalanish mumkin emasligi.
        4. Mashulotlarning individual marshrutlarini tuzish va monitoring qilish.

 

;