Yangiliklar

"Bolalar zerikadi, tashvishlanadilar va g'azablanadilar." Zamonaviy maktab haqida o'qituvchining fikri

Bola etti yoshda va ko'pchilik ota-onalar unga maktab izlay boshlaydilar. Nima uchun? Ta'lim olish uchun. Nima uchun ta'lim? Va, eng muhimi, bu kontseptsiyaga nima kiradi? Bizning blogerimiz, o'qituvchi Svetlana bugungi kunda bolalarga nimani o'rgatish kerakligi haqida fikr yuritadi. Va nima uchun Rossiyada maqsadlarni aniqlash oson emas.

Dunyo oldindan aytib bo'lmaydigan bo'lib qoldi. Biz ilgari ishlatgan ta'lim strategiyalari hozir ishlamaydi. Masalan, avvalo maktabni bitirib, keyin kollejga o‘qishga kirishimizni, diplom olib, o‘z kasbimiz bo‘yicha pensiyaga chiqqunga qadar ishlashimizni doim bilardik. Biz buni yoqtiramizmi yoki yo'qmi, xohlaymizmi yoki yo'qmi, deb o'ylamaganmiz. Axir, bizning oilamizda va mamlakatimizda shunday deb taxmin qilinadi va tartibga solinadi.

90-yillarda hamma narsa o'zgardi, ta'lim tizimi yangi qoidalar va qonunlarning reja va maqsadlariga muvofiq o'zgara boshladi. Ta'lim mijozlari bo'lganlar yangi standartlarni o'rnatdilar. Shuni tushunish kerakki, ta'lim o'z-o'zidan yashamaydi, uning maqsadlari, vazifalari bor va har doim mijoz - davlat bor.

2000-yillarning boshlari rivojlanish, harakat va imkoniyatlar davri edi. Mamlakatimizda yangi kompaniyalar paydo bo'ldi, yangi madaniyat shakllandi. Bu ta'limga ham ta'sir qildi: Boloniya jarayonini joriy etish to'g'risida kelishuv imzolandi, unda postsovet Rossiyasida ushbu "Boloniya jarayoni" doirasida amalga oshirilgan ta'lim tizimidagi islohotlar haqida gapirildi. Va ularning kontseptual asoslarida islohotlar G'arb mamlakatlaridagi ta'lim tizimlariga o'xshash Rossiya Federatsiyasida ta'lim tizimini qurishga qaratilgan edi. Ammo maktablar, odamlar, tizimning o'zi bunga tayyor emas edi.

Evropada o'qituvchilar va bolalar o'rtasida, odamlar o'rtasida mutlaqo boshqacha munosabatlar mavjud, ta'limda asosiy e'tibor yumshoq ko'nikmalarni rivojlantirishga qaratilgan (muloqot qilish, tanqidiy va ijodiy fikrlash, jamoada ishlash, hissiy intellekt rivojlangan). Texnologiyalar bilan doimiy ishlash ham muhim omil hisoblanadi. Mamlakatimizda texnologik taraqqiyot mamnuniyat bilan qabul qilinmaydi, o'qituvchilarning asosiy qismi yangi narsalarni o'rganishga tayyor emas. Men o'qituvchilar bermagani uchun maktablarga kirita olmaydigan ajoyib ta'lim mahsulotlarini ko'rdim. Ular faqat o'zlariga tanish bo'lgan materiallardan foydalanishga va darslikni qayta aytib berishga tayyor. Yaqinda men maktab o'qituvchisi fizika va kimyo fanlaridan laboratoriya ishlari uchun asbob-uskunalardan qanday foydalanmayotganini kuzatdim - u ularni oddiygina omborga qo'ydi.

Rossiyada ta'lim bilan sodir bo'layotgan narsa eski ta'mirlanmagan yo'llarda salqin qimmatbaho mashinalarni haydashga urinishdir

Mashinalar ketadi, lekin to'liq tezlikda emas, doimo ichki qismlarni buzadi. Va zamonaviy dunyoda yashaydigan, gadjetlardan foydalanadigan, bir zumda ma'lumot oladigan bolalarning his-tuyg'ulariga qarang. Yaxshimi yoki yomonmi, hozir muhim emas - bu haqiqat. Bolalar qiziqishni, ularga nima uchun bilim berilganligini, hayotda ular uchun qanday foydali bo'lishini tushunishni xohlashadi. Bugun maktablarda hammasi bormi? Albatta, maktablar va bolalar boshqacha. Ammo ota-onalar bilan suhbatlashar ekanman, bolalar zerikishlarini, ular ko'pincha tashvish va g'azablanishlarini angladim. Bu, ayniqsa, o'smirlarda yaqqol namoyon bo'ladi.

Va ota-onalarning his-tuyg'ulari haqida nima deyish mumkin? Ular bolani o'rganishga majbur qila olmasligini tushunib, qanday his qilishadi? Ular o'z kelajagi va farzandlarining kelajagi uchun qo'rqishadi. Ular tizimdan hafsalasi pir bo'ladi, lekin bu haqda nima qilish kerakligini tushunmaydi. Axir siz ta'lim olishingiz kerak.

O'qituvchilarning his-tuyg'ulari bilan hamma narsa juda oddiy emas - ular ko'pincha ma'muriyat va ota-onalar o'rtasida ajralgan vaziyatning garoviga aylanadilar. Meni ikkita savol tashvishga solmoqda: ular bolalarga nima uchun va nimani o'rgatishadi, ular qanday qadriyatlarni etkazadilar? Bolalar maktabda oladigan bilim yuki bilan muvaffaqiyatli va baxtli bo'lishlari mumkinmi?

Maktab bolalarni barqaror, tanish hayotga tayyorlashni xohlaydi. Ammo u qayerda, bu barqarorlik?

11 yil darslikdan o‘qish, o‘z ichidagi his-tuyg‘ularni bostirish, keyin kollejni bitirish, umr bo‘yi kasb-hunar egallash – bugun shunday bo‘ladimi, deb o‘ylaysizmi? Endi dunyo barqarorlik va bashorat qilish haqida emas. Agar siz hamma narsani hozirgidek qoldirsangiz - bolalarning his-tuyg'ulariga o'rin yo'q chiziqli ta'lim - siz haqiqiy hayotga bardosh bera olmaydigan avlodni tarbiyalash xavfini tug'dirasiz. Bu bolalar nimani xohlashlarini va nimani yoqtirishlarini tushuna olmaydilar, eng muhimi, ular kattalar bo'lishni o'rganmaydilar, mustaqil qaror qabul qila olmaydilar.

Va bu erda mas'uliyat ota-onalarga yuklanadi. Maqsadingiz nima? Ta'limdan nimani xohlaysiz? Natijada bola nima qila olishi kerak? Maqsadingiz bo'lsa, qanday o'rgatish kerakligi aniq bo'ladi. Agar siz bolalarni oldindan aytib bo'lmaydigan dunyoda hayotga tayyorlayotganingizni tushunsangiz, o'rganish vazifasi qiziqish va motivatsiya orqali insonning kuchli tomonlarini rivojlantirish ekanligini tushunishingiz kerak. O'zini anglash, tanlov qilish va buning uchun mas'uliyatni o'z zimmasiga olish qobiliyati.

;