Yangiliklar

Maktabga psixologik tayyorgarlikning asosiy komponentlari

O'qishning muvaffaqiyati ko'p jihatdan bolaning maktabga tayyorligi darajasiga bog'liq.

  Maktabga tayyorgarlik bir nechta tarkibiy qismlarni o'z ichiga oladi: birinchi navbatda, jismoniy tayyorgarlik, bu sog'liqning holati, tananing etukligi, uning funktsional tizimlari bilan belgilanadi. maktab ma'lum ruhiy va jismoniy stressni o'z ichiga oladi.

 

Maktabga psixologik tayyorgarlik nimani o'z ichiga oladi?

  Maktabda o'qishga psixologik tayyorgarlik deganda tengdoshlari bilan o'quv muhitida maktab o'quv dasturini o'zlashtirish uchun zarur bo'lgan bolaning aqliy rivojlanishining zarur va etarli darajada shakllanganlik darajasi tushuniladi.

  Maktabda o'qishga psixologik tayyorgarlikning tarkibiy qismlari motivatsion, ijtimoiy-shaxsiy, intellektual va hissiy-irodaviy tayyorgarlikdir.

   Maktab o'quvchisiga aylangan bolaning ichki ruhiy hayoti maktabgacha yoshdagi bolalikdan butunlay boshqacha mazmun, o'zgacha xususiyatga ega bo'ladi: u o'quv va o'quv ishlari bilan bog'liq bo'lib, bolaning maktabga moslashishi va o'qishdagi muvaffaqiyatiga bog'liq bo'ladi. psixologik tayyorlik qay darajada shakllanganligi.

      

Maktabga motivatsion tayyorgarlik kognitiv qiziqishning rivojlanish darajasi, o'rganishga ongli intilish va ta'limda muvaffaqiyatga erishish istagi bilan tavsiflanadi. Maktabga tayyor bo'lgan bola ikkalasini ham o'rganishni xohlaydi, chunki u allaqachon insoniyat jamiyatida ma'lum bir pozitsiyani egallashga muhtoj bo'lgan, ya'ni kattalar dunyosiga (o'rganishning ijtimoiy motivi) kirishni ochadigan pozitsiyaga ega. uyda qondira olmaydigan kognitiv ehtiyoj (ta'limning kognitiv motivi).

 

Ijtimoiy va shaxsiy tayyorgarlik bolaning ichki pozitsiyasini shakllantirish, uning yangi ijtimoiy pozitsiyani - "maktab o'quvchisi pozitsiyasini" qabul qilishga tayyorligi bilan tavsiflanadi, bu ma'lum bir mas'uliyat doirasini nazarda tutadi. Ijtimoiy va shaxsiy tayyorgarlik bolaning maktabga, o'quv faoliyatiga, o'qituvchiga, o'ziga, o'z qobiliyatlari va mehnat natijalariga munosabatida namoyon bo'ladi va o'z-o'zini anglashning ma'lum darajada rivojlanishini nazarda tutadi.

         Shuningdek, ijtimoiy va shaxsiy tayyorgarlik bolalarda tengdoshlar bilan muloqot qilish va o'zaro munosabatda bo'lish uchun zarur bo'lgan muloqot qobiliyatlari va fazilatlarini, shuningdek, jamoaviy shakllarni rivojlantirish qobiliyatini shakllantirishni o'z ichiga oladi.

 

Maktabda o'qishga intellektual tayyorgarlik ta'lim muvaffaqiyatining muhim shartidir. Chunki kognitiv faoliyat va aqliy psixik jarayonlarning rivojlanishi bilan bog'liq - atrofdagi voqelik ob'ektlarini umumlashtirish, taqqoslash, muhim belgilarga ko'ra tasniflash, sabab-oqibat munosabatlarini o'rnatish, mavjud ma'lumotlarga asoslanib, umumlashtirish, xulosalar chiqarish qobiliyati.

Intellektual etuklik deb hodisalar orasidagi asosiy aloqalarni idrok etish qobiliyatida ifodalangan tabaqalashgan idrok, diqqatni jamlash, analitik fikrlash tushuniladi; mantiqiy eslab qolish qobiliyati, naqshni takrorlash qobiliyati, shuningdek, nozik qo'l harakatlari va sensorimotor muvofiqlashtirishni rivojlantirish. Aytishimiz mumkinki, bu tarzda tushunilgan intellektual yetuklik asosan miya tuzilmalarining funktsional yetukligini aks ettiradi.
 

Ta'limga psixologik tayyorgarlikning muhim tarkibiy qismi bu hissiy-irodaviy tayyorgarlik bo'lib, u o'z xatti-harakatlarini boshqarish qobiliyati, hissiy barqarorlik va e'tiborni ixtiyoriy tartibga solish ko'nikmalarini shakllantirish bo'yicha ma'lum ko'nikmalarni shakllantirishni o'z ichiga oladi. O'quv faoliyati aqliy faoliyat rivojlanishining zarur darajasini, qiyinchiliklarni yengish va o'qituvchining muayyan talablarini bajarish qobiliyatini nazarda tutadi.

        

 Ixtiyoriy tayyorgarlik ixtiyoriy harakatning quyidagi tarkibiy qismlarini shakllantirishni o'z ichiga oladi: maqsadni belgilash, qaror qabul qilish, ichki harakat rejasini tuzish, uni amalga oshirish, to'siqni yengib o'tish uchun zarur bo'lganda ma'lum ixtiyoriy harakatni ko'rsatish, baholash qobiliyati birovning harakati natijasi.

Ixtiyoriy tayyorgarlik (ixtiyoriy soha) bolaning qattiq mehnat qilish, o'qishi va maktab hayoti undan talab qiladigan narsalarni bajarish qobiliyatidan iborat.

Irodaviy harakat tarkibiy qismlarining yetukligi ta'lim faoliyatini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun zarur bo'lgan irodaviy xatti-harakatlarning o'zini o'zi boshqarish ko'nikmalarini rivojlantirish uchun asosdir.

;